Oblasti delovanja:

Pretraži po ključnoj reči:

  • „Digitalna humanistika“ za savremeno obrazovanje

    Objavljeno 22.03.2019. u IKT u obrazovanju, nauci i kulturi, Vesti

    „Razvoj digitalne pismenosti je u fokusu Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i biće ključna tema strategije digitalnih veština koja je u pripremi“, poručila je pomoćnica ministra za elektronske komunikacije u tom Ministarstvu, Irini Reljin, na otvaranju konferencije „Digitalna humanistika“ na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu.

    Ona je podsetila da je sa Filološkim fakultetom uspostavljena saradnja u ovoj oblasti sa ciljem realizacije pilot projekata u formalnom obrazovanju, kao i zajedničkog rada na formulisanju strateških mera za unapređenje digitalnih kompetencija.

    Obraćajući se učesnicima konferencije, prodekanka za međunarodnu saradnju Julijana Vučo, napomenula je da Filološki fakultet prati digitalne trendove u obrazovanju, dok je prodekanka za nauku, Jelena Filipović, ukazala da konferencija ima za cilj da pruži primere dobre prakse u primeni savremenih tehnologija u nastavi, digitalnih i veb alata, kao i digitalnih medija.

    Dvodnevna konferencija održava se u okviru projekta „Digitalna humanistika - razvoj digitalnih kompetencija nastavnika“, nevladine organizacije „Nauči me“ iz Niša, u saradnji sa prodekanatom za nauku Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu i pod pokroviteljstvom Ministarstva trgovine.

    Deo projekta čini i portal www.digitalnahumanistika.rs na kojem će biti postavljena Moodle platforma za nastavnike sa sadržajima i mogućnošću razmene na planu primene novih tehnologija u nastavi, uključujući i obrazovnu upotrebu mobilnih telefona, društvenih mreža, onlajn igara i sl.

    Učesnicima konferencije predstavljen je i Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.



  • Upoznajte Tik Tok, novu društvenu mrežu

    Objavljeno 22.03.2019. u Društvene mreže, Vesti

    Aplikacija nove društvene mreže Tik Tok korisnicima pruža priliku da kreiraju, dele i otkrivaju kratke video snimke u trajanju do 60 sekundi sa prijatelјima, porodicom ili celim svetom. Sadržaji su izuzetno raznovrsni, od muzike i plesa, preko komičnih skečeva do hrane, sporta i životinje. Ova aplikacija je trenutno dostupna na 34 jezika sa 150 miliona aktivnih korisnika i najpopularnija među korisnicima mlađim od 16 godina. Pravila i uslovi korišćenja ove društvene mreže navode da nije namenjena deci koja su mlađa od 13 godina.

    Kako funkcioniše Tik Tok?

    Kada se preuzme aplikacija, odmah se mogu pogledati video zapisi koji su drugi javno objavili na kanalu, ali ne i da se deli i objavlјuje sadržaj dok se ne napravi sopstveni nalog. Klikom na ikonicu profila, možete odabrati da se registrujete putem email adrese, broja mobilnog telefona ili postojećeg Google, Facebook, Instagram ili Twitter naloga. Kada korisnik izabere neku od opcija, od njega se traži da unese datum rođenja. U slučaju da dete koje ima manje od 13 godina pokuša da se registruje, biće obavešteno da Tik Tok nije namenjeno uzrastu deteta mlađeg od 13 godina.

    Slično kao i kod ostalih društvenih aplikacija, Tik Tok sadrži početnu stranicu  na kojoj se nalaze video kreacije drugih korisnika, zatim deo za obaveštenja, podaci o profilu i „discover“ deo u kojem se nalaze video snimci filtrirani prema popularnim hashtagovima, koje korisnici prethodno montiraju uz pomoć različitih filtera i podešavanja formata trajanja.

    Tinejdžeri vole ovu društvenu mrežu, jer im omogućava da se kreativno izraze kroz muzičke spotove koji sami kreiraju. Tik Tok takođe ima neke zanimlјive specijalne efekte koje korisnici mogu da primene na svoje video snimke kako bi ih učinili jedinstvenim. Objavlјeni sadržaj je moguće postaviti na druge platforme kako bi ga podelili sa što više lјudi. Uslov za snimanje i prikazivanje uživo je da korisnik ima najmanje hilјadu pratilaca.

    Razlozi zabrinutosti kod roditelјa

    Svaki profil kreiran na ovoj platformi je javan po unapred definisanom podešavanju, pa svako u aplikaciji može da vidi svačije objave. Međutim samo odabrani pratioci mogu slati direktne poruke upućene vlasniku profila. 

    Korisnici mogu da reaguju i lajkuju video snimke, da prate druge naloge ili da šalјu poruke jedni drugima. Postoji rizik da će stranci moći direktno da kontaktiraju decu putem ove aplikacijeTik Tok messenger ima 2 raspoloživa podešavanja privatnosti. Jedna mogućnost je da poruke budu isklјučene, tako da niko ne može da šalјe poruke vlasniku profila, a druga mogućnost je da poruke mogu da šalјu samo prijatelјi tj pratioci što znači da slučajna osoba ne može slati poruke vlasniku profila osim ako se korisnici ne prate međusobno na platformi.

    Deca mogu biti u iskušenju da rizikuju tako što će prihvatati sve zahteve za praćenje kako bi imali što više pratilaca i lajkova, pa je jako važno da roditelјi razgovaraju sa svojom decom o tome šta dele i sa kim. Postoje neki hashtag-ovi na ovoj platformi koji mogu kršiti smernice zajednice promovisanjem neprikladnog ponašanja ili samopovređivanja. Tik Tok teži da takve sadržaje uklanja sa svoje platforme, ali se većinom oslanjaju da korisnici sami prijavlјuju da takvi sadržaji krše pravila korišćenja te društvene mreže.

    Ono što je korisno kod ove aplikacije je usluga obaveštenja koja upozorava korisnike da su aplikaciju koristili više od 2 sata. U slučaju da aplikaciju koristi dete moguće je uklјučiti ograničeni režim kako bi se filtrirao neprimeren sadržaj. Savetujemo da nalog deteta treba da bude podešen kao privatan, tako da svi video snimci budu vidlјivi samo za onog ko ih je kreirao ali ne i za druge korisnike platforme među kojima se mogu kriti predatori. Pomoću privatnog naloga se mogu prihvatiti ili odbiti pratioci i ograničiti da poruke mogu poslati samo pratioci koje su prihvaćeni od strane vlasnika naloga.

    Upozorenje za roditelјe: Čak i sa privatnim nalogom na Tik Tok društvenoj mreži, profil deteta, korisničko ime i biografija su vidlјivi svim korisnicima te društvene mreže pa samim tim ti podaci mogu biti zloupotreblјeni.

    Izvor: internetmatters.org

  • Zaštita autorskih prava na internetu

    Objavljeno 21.03.2019. u Vesti

    Da li se fotografije i drugi sadržaji koji se nalaze na internetu mogu slobodno koristiti?

    Korišćenje onlajn sadržaja nije u potpunosti slobodno!

    Velika dostupnost informacija zbunjuje korisnike koji često smatraju da mogu preuzeti i dalje koristiti sve što je na internetu za sopstvene potrebe. Za korišćenje nečijeg dela bilo da je to tekst, fotografija, video ili audio zapis, neophodna je saglasnost imaoca autorskih prava. U suprotnom, ukoliko preuzmete sadržaj koji je zaštićen, rizikujete da snosite posledice kršenja autorskih prava. Ukoliko želite preuzemte i koristite određeni sadržaj neophodna vam je saglasnost imaoca prava.

    Autor dela ima pravo da bira na koji način će svoje delo prikazati prvi put u javnosti, ali sva prava zadržava i nakon što je delo dostupno javnosti. Često korisnici pogrešno misle da nakon što preuzmu zaštićeni sadržaj i naglase izvor preuzimanja ne snose više nikakvu odgovornost. Na ovakav način izbegavaju samo povredu moralnog autorskog prava, ali ne i druga prava autora.

    Usled nedozvoljenog preuzimanja sadržaja koji je zaštićen, autor može zahtevati da sadržaj bude uklonjen sa mesta na kom je objavljen bez njegove saglasnosti, i/ili može tražiti novčanu nadoknadu za korišćenje njegovog dela. Ukoliko se njegovi zahtevi ne ispune, autor ima pravo da podnese tužbu protiv onoga ko je povredio njegova prava i da za zahteva novčanu nadoknadu i kaznu. Postupak zaštite autorskih dela predmet je međunarodne i nacionalne zakonske regulative.

    Zakoni u nekim zemljama prave izuzetke tako što dozvoljavaju korišćenje zaštićenog sadržaja ukoliko je to u nekomercijalne svrhe i svrhe edukacije. Naš zakon to prepoznaje kao situaciju suspenzije autorskih prava.

    Većina sajtova i društvenih mreža imaju uslove korišćenja. U uslovima korišćenja koja korisnik mora da prihvati navedeni su i korisnička prava, mogućnosti i obaveze. Tako je preuzimanje sadržaja sa određenih stranica zabranjeno u uslovima korišćenja. Posebno treba paziti prilikom postavljanja i korišćenja fotografija maloletne dece na društvenim mrežama. Kako bi postavljanje fotografije deteta bilo legalno neophodna je saglasnost roditelja.

    Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu savetuje da korišćenje tuđe fotografije, teksta, videa ili audio zapisa nosi rizik, pa je najsigurnije koristiti sopstvena dela ili dela preuzeta sa sajtova koji nude besplatne sadržaje.

    CREATIVE COMMONS

    Organizacija Creative Commons ustanovila je licence koje pružaju mogućnost autorima da zaštite svoja prava ili da daju određena prava korišćenja.

  • Google kažnjen sa 1,49 milijardi evra zbog blokiranja konkurencije

    Objavljeno 21.03.2019. u Vesti

    Regulatorno telo Evropske unije zaduženo za anti-monopolsko ponašanje kaznilo je Google zbog kršenja pravila poslovanja.

    Regulatori Evropske unije su doneli odluku da se Google kazni sa 1,49 milijardi evra zbog blokiranja oglasa konkurencije u pretragama. Ova presuda je treća kazna za kompaniju u poslednje dve godine.

    Kazna je određena u visini od 1,29% prihoda kompanije u 2018. godini. Google je obećao da će na teritoriji Evropske unije promeniti način poslovanja kako bi poštovao zakone.

    Prošle godine je EU kaznila Google sa 4,34 milijarde evra zbog zloupotrebe Android operativnog sistema i monopolskih taktika. Treća kazna je od “samo” 2,42 milijarde evra iz 2017. godine kada je zaključeno da je Google manipulisao rezultatima pretrage online prodavnica.

    Google ima dominantan položaj i to niko ne može da ospori. Čak i sa jakom konkurencijom kao što je Apple, Google je i dalje najmoćnija kompanija kada su u pitanju mobilni uređaji, prihodi od oglasa i skoro sve ostalo. Najznačajnija zamerka Google-u je to što je guši konkurenciju, što se na kraju okreće protiv potrošača. A to je stvarno veliki problem u Evropskoj uniji. To je takođe jedan od razloga zašto je Microsoft bio kažnjen u prošlosti.

    Da je kompanija samo imala cilj da zaradi od prodaje Androida za proizvođače uređaja i od plasmana oglasa preko interneta, bilo bi teško dobiti slučaj protiv njih. Ali, Google koristi svoju moćnu poziciju kako bi povećao svoj profit i prisiljava konkurenciju da prihvati njegove uslove. To je suština onoga što Evropska komisija zamera Google-u.

     Izvor: politico.eu



  • Evropska nedelјa medijske pismenosti

    Objavljeno 20.03.2019. u Vesti

    Evropska nedelјa medijske pismenosti je nova inicijativa Evropske komisije koja ističe društveni značaj medijske pismenosti. Širom Evrope promoviše se inicijativa koja se odnosi na nekoliko događaja na temu medijske pismenosti i biće realizovana od 18. do 22. marta 2019. godine. 

    Visok nivo medijske pismenosti klјučni je faktor koji omogućava građanima da donose odluke o informisanosti u digitalnom dobu. Medijska pismenost je najbitnija kako bi građani mogli da donose političke odluke u digitalnom dobu i preduslov moderne demokratije.

    Cilј Evropske nedelјe pismenosti je da podigne svest o važnosti medijske pismenosti širom Evrope i podstakne druge inicijative koje se bave istom temom, naročito one na nacionalnom i regionalnom nivou.

    Konferencija na visokom nivou Evropske nedelјe medijske pismenosti održana je 19. marta 2019. godine u Briselu. Marija Gabriel, komesar za digitalnu ekonomiju i društvo, okupila je stručnjake iz javnog i privatnog sektora iz cele Evropske unije, kako bi razgovarali o ulozi javnih vlasti i drugih zainteresovanih strana i kako bi promovisali medijsku pismenost.

    Povodom obeležavanja Evropske nedelјe medijske pismenosti, u Srbiji se organizuju radionice za učenike i debate sa zanimlјivim sagovornicima u Beogradu, Novom Sadu i Nišu. Koliko razumemo medije, kako prepoznati lažne vesti i zašto je bitno svaku informaciju proveriti iz još nekog izvora, teme su nedelјe medijske pismenosti.

    Srbija je jedina zemlјa koja nije članica Evropske unije, a učestvuje u Evropskoj nedelјi medijske pismenosti.

    Izvor: ec.europa.eu

  • Najbolјi YouTube kanali za decu

    Objavljeno 19.03.2019. u Društvene mreže, Saveti, Vesti

    Kako biste u moru video klipova na YouTube platformi izabrali kanale koji su obrazovnog karaktera i sadržaja koji su namenjeni mlađem uzrastu, predlažemo vam da isprobate aplikaciju YouTube Kids i da posetite i pogledate video klipove na nekom od preporučenih 31 YouTube kanala za decu.

    YouTube je pre izvesnog vremena postao jako popularan kao kanal koji pruža vrhunsku zabavu. Filmovi, smešni klipovi, najzanimlјiviji detalјi sa sportskih događaja, momenti o kojima se priča… Međutim, značaj YouTube-a je danas mnogo veći i širi od puke zabave, jer u velikoj meri doprinosi obrazovanju lјudi širom sveta. Sve je više mladih koji koriste ovaj kanal kako bi pogledali video klipove koje mogu da im pruže odgovore na brojna pitanja. Pravi primer je Kan Akademija, ili čak Minecraft.

    Ipak, sve do sada, klipovi koje ste mogli da pronađete na YouTube-u nisu bili sasvim primereni za decu. Kako to? Pa, nakon što pogledate određeni video klip, na ekranu se pojavlјuju preporuke za druge sadržaje, koji su se ranije kretali od visoko obrazovnih do krajne eksplicitnih. Mnogi roditelјi su zato insistirali na tome da YouTube mogu bezbedno da koriste njihova deca.

    Nedavno, Google inženjeri su osmislili novu aplikaciju YouTube Kids, kako bi omogućili mlađim generacijama da konzumiraju sadržaje koji su prilagođeni njihovom uzrastu. Aplikacija YouTube Kids se može instalirati na smart telefonu ili tabletu, ali nije dostupna za kao aplikacija za računare. Interfejs je bez reklama, jasnog pregleda i sadrži jako važnu opciju za roditelјe – tajmer koji tatama i mamama omogućava da kontrolišu koliko drugo aplikacija može da se koristi pre neko što je potrebno da se unese lozinka za nastavak gledanja.

    Ova aplikacija se jednostavno koristi. Kada ste preuzeli aplikaciju i instalirali je, prikazaće vam se ekran sa osam polјa, sa slikama iz popularnih emisija, serija i crtaća za decu. Ikonice iznad svakog polјa označavaju o kakvim vrstama video klipova se radi u toj kategoriji. Npr. ikonica televizora se odnosi na zabavni program, dok sijalica označava edukativni sadržaj. Postoje i muzički programi i opcije kako biste vršili pretragu i našli neke sadržaje koji mogu da budu interesantni, kako vama tako i vašim mališanima. Vaše dete može ručno da klikne ili ukuca neki pojam. Napomena: možete da pratite i kontrolišete šta vaša deca gledaju na YouTube Kids samo ukoliko koristite aplikaciju na vašem smart telefonu ili tabletu.

    Predlažemo vam listu od 31 YouTube kanala koje možete da pogledate zajedno sa svojim mališanima.

    • PBS kids – nudi listu sa svim vrstama dečijih programa, kao što su crtani filmovi, edukativna video igra, serijal interaktivnih igrica i još mnogo toga.
    • Word World PBS – namenjeno za mališane koji su počeli da uče da čitaju.
    • TEDed – edukativne TED lekcije predstavlјaju deci nove teme na uzbudlјiv način i podstiču njihovu radoznalost.
    • Speekaboos – kanal uz koji deca uče da čitaju i pišu.
    • Cool School - magičan svet dečijih pesmica, bajki, kreativnih aktivnosti za decu, edukativnih video materijala.
    • HooplaKidz – drugari Annie, Ben i Mango pevaju i igraju uz omilјene dečije melodije i vesele pesmice.
    • Kan Akademija – serija potpuno besplatnih edukativnih video klipova uz koje možete da naučite gotovo sve, od matematike do istorije.
    • Organic learning – pesmice i edukativni video klipovi na engleskom i španskom.
    • It’s OKAY to be SMART – kanal u potpunosti namenjen nauci, i čudesima univerzuma u kome živimo, uz koji deca mogu da nauče da je nauka povezana sa svakim delom našeg života.
    • Girls can be geeks too! – kanal gde devojčice tinejdžerke razgovaraju, prave ili snimaju video klipove o različitim stvarima.
    • Incredible Science
    • Hobby Kids TV
    • Art for Kids Hub
    • Lego 
    • Comics Kids Yoga
    • Simple Kids Crafts
    • Kid President
    • Cute girl hairstyle
    • Seven Awesome Kids
    • Houston Zoo YouTube channel
    • Animal World
    • Big Red Hat Kids
    • Sesame Street
    • Yo Gabba Gabba!
    • Disney Shorts
    • Muppets Studio
    • Story Time
    • Bedtime lullaby
    • Karaoke rhymes
    • Kids TV
    • OhMyGenious


    Izvor: novakdjokovicfoundation.org


  • Poštovanje prava potrošača značajno za razvoj trgovine i e-trgovine

    Objavljeno 15.03.2019. u E-Trgovina, Vesti

    Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, saopštila je da je poštovanje prava potrošača od ključnog značaja za razvoj oblasti trgovine koja u Republici Srbiji ima dugu tradiciju i veliki potencijal.

    Na manifestaciji povodom Svetskog dana prava potrošača, koja je održana u Trgovačkoj školi u Beogradu, Matić je poručila učenicima te škole i njihovim gostima iz  gimnazije „Dušan Vasiljev“ iz Kikinde, kao i svim mladim građanima, da je važno da oni kao budući trgovci razumeju značaj potrošačkih prava i u digitalnoj sferi, budući da je elektronska trgovina u usponu.

    „Današnje mlade generacija biće nosioci nadolazeće ekspanzije tržišta elektronske trgovine, za koju se predviđa da će do 2030. predstavljati čak 90% ukupne trgovine na globalnom nivou“, navela je državna sekretarka, ističući neophodnost zaštite korisničkih prava u onlajn kupoprodaji, ali i zaštitu ličnih podataka i podizanja onlajn bezbednosti uopšte.

    Matić je dodala da Ministarstvo unapređuje regulativu na polju zaštite potrošača i priprema dopune i izmene zakona o zaštiti prava potrošača, nove zakone o trgovini i elektronskoj trgovini, kao i novi zakon o elektronskim komunikacijama, dok će unapređenju ove oblasti doprineti i Nacionalni registar za potrošačke prigovore.

    Učesnicima manifestacije obratili su se i pomoćnica ministra Sektora za zaštitu potrošača u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, Višnja Rakić,  Nj.E. Dagmar Repčekova, ambasadorka Slovačke Republike u Srbiji i direktorka Trgovačke škole Mira Lekić, a ovom prilikom prikazani su video spotovi medijske kampanje „Da kupovina bude milina“.  



    U okviru proslave Svetskog dana prava potrošača, u organizaciji Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, u saradnji sa Trgovačkom školom iz Beograda, udruženjem „Zaštita potrošača“ i timom Tvining projekta „Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji“, priređeno je takmičenje za učenike u znanju iskazanom u oblasti zaštite prava potrošača.

    Svetski dan prava potrošača obeležava se 15. marta svake godine od 1983, odlukom Ujedinjenih nacija, sa ciljem da se promovišu osnovna potrošačka prava kao i da se afirmiše znanje kao jedna od najbitnijih vrednosti društva.

  • Oprez: Globalna email prevara Sextortion aktivna i u Srbiji

    Objavljeno 15.03.2019. u Opasnosti, Vesti

    Poslednjih nekoliko meseci u porastu je vrsta email prevare poznata kao sextortion. Na meti su korisnici iz celog sveta, a značajan broj ovakvih pokušaja iznude novca primetili smo i u Srbiji. Postoji nekoliko varijacija sextortion prevare, zajedničko im je da ucenjuju žrtve navodnim kompromitujućim video snimcima (koji, da odmah bude jasno, ne postoje) i za ćutanje traže da im se uplati određeni iznos novca u Bitcoinima. U različitim varijantama ove prevare, kriminalci zahtevaju različite iznose – $999, $1400, $1900, $2900 itd.

    Kako bi prevara bila uverlјivija, napadači su ubacili jedan lukav detalј. Naime, prva rečenica svake poruke je otprilike ista – napadač saopšti žrtvi da zna njenu lozinku i napiše koja je. I zaista, u pitanju je lozinka koju je korisnik u nekom trenutku u prošlosti koristio za prijavlјivanje na svoj nalog (za Facebook, Google, Yahoo ili neki drugi sajt na internetu). Napadači računaju da će ta informacija izazvati paniku i da će žrtva biti spremnija da plati. Uz to, koriste neke od uobičajenih tehnika socijalnog inženjeringa: zastrašivanje žrtve, kratak vremenski rok za reagovanje kako bi se pojačao pritisak i sl.

    Odakle napadačima lozinka žrtve?

    Sećamo se čuvenog i najvećeg slučaja curenja podataka kompanije Yahoo čiji je obim, kada su napokon obelodanjeni svi podaci, iznosio neverovatnih 3 milijarde korisničkih naloga! Dakle, kompromitovani su svi Yahoo nalozi otvoreni do 2013. godine. Na dark web-u se mogu pronaći  paketi od više stotina miliona (i milijardi) različitih prikuplјenih informacija iz različitih internet napada, uklјučujući i korisničke naloge i lozinke korisnika.

    Kako glasi lažna email poruka sextortion internet prevare? 

    U prvoj rečenici email poruke, napadač najčešće napiše lozinku nekog naloga koji žrtva koristi. Zatim objašnjava zbog čega je poslao ovu poruku. Navodi da je ubacio maliciozni softver na sajt za odrasle i da je žrtvu, dok je ona navodno gledala klipove na sajtu za odrasle, špijunirao i pristupio njenom ekranu i kameri, i tom prilikom napravio njen snimak i snimak sadržaja koji je gledala. Zatim napadač tvrdi da je prikupio sve kontakte žrtve sa Facebooka, Messengera i email naloga i da će njenim prijatelјima poslati „navodni“ snimak.

    Napadač u nastavku govori o tome da postoje 2 opcije ukoliko žrtva ne želi da taj snimak bude poslat prijatelјima na društvenim mrežama. Prva je da žrtva zanemari poruku, a u tom slučaju će navodno poslati kompromitujući materijal svim kontaktima. Druga opcija je da žrtva uplati “donaciju” u iznosu od 999 dolara (na odgovarajući Bitcoin adresu), nakon čega prevarant obećava da se više neće javiti i da će obrisati video materijal.

    Napadač na kraju pokušava da uveri žrtvu da eventualno kontaktiranje policije nema efekta, odnosno da je preduzeo korake da sakrije tragove. Dodaje da žrtva ima jedan dan da izvrši uplatu, a da će u suprotnom poslati video materijal svim kontaktima, uklјučujući i užu rodbinu, kolege itd. Na ovaj način, zapravo, napadač pojačava pritisak na žrtvu. Poruku završava time da, ukoliko žrtva želi dokaz da on poseduje video materijal, odgovori na poruku sa “Yea!”, a da će onda sve to poslati na adrese 8 kontakata. Naravno, ovo je još jedan oblik manipulacije odnosno zastrašivanja.

    Važno je da budete sumnjičavi prema porukama od nepoznatih pošilјaoca i da nikako ne radite ono što od vas traže. Kada dobijete ovakve i druge sumnjive poruke, možete proveriti na internetu da li se još neko sa njima susretao. A možete, jednostavno, i da ih obrišete.

    Kao zaštitu od bilo koje vrste sextortion napada, odnosno ucenjivanja postojećim ili nepostojećim kompromitujućim materijalom, preporučujemo sledeće:

    • - Nikada nikome ne šalјite svoje kompromitujuće, tj. provokativne i neprimerene slike i video klipove.
    • - Ne otvarajte priloge email poruka od nepoznatih pošilјaoca, a budite oprezni i kod priloga od poznatih pošilјaoca.
    • - Isklјučite i/ili pokrijte web kameru kada je ne koristite.

    Izvor: it-klinika.rs

  • YouTube najavio zabranu postavlјanja komentara

    Objavljeno 12.03.2019. u Društvene mreže, Vesti

    Sve je više dece i tinejdžera koji svoje slobodno vreme provode uz društvene mreže i Youtube. Osim toga što vole da gledaju video snimke, neka deca su odlučila i da kreiraju i objavlјuju sopstvene sadržaje na YouTube platformi. Takvi kanali čiji su glavni akteri deca, izloženi su komentarima koji su često uvredlјivog i neprimerenog karaktera. 

    Kako bi bolјe zaštitio decu i porodicu, YouTube je najavio da će uskoro zabraniti komentarisanje svih video sadržaja na kojima se pojavlјuju deca i maloletnici.

    Nekoliko brendova prestalo je da se oglašava na YouTube-u nakon što su otkrili da pedofili ostavlјaju predatorske komentare na video snimcima dece. YouTube je prvobitno onemogućio komentare na video zapise koji su privlačili predatorske komentare, ali sada je odlučio kako će zabraniti komentarisanje svih sadržaja sa maloletnicima.

    Ova odluka trebala bi stupiti na snagu u roku od nekoliko meseci. Iz YouTube-a su, po prijemu žalbi na pedofilske komentare, urgentno radili na uklanjanju tih komentara i banovanju korisnika koji su ih ostavlјali, ali to nije sprečilo da se takvi komentari i dalјe pojavlјuju na popularnom internet servisu.

    Predstavnici YouTube-a pojasnili su kako će zabrana komentarisanja u budućnosti podrazumevati automatsku zabranu komentara na video snimcima sa decom i maloletnicima. Servis će koristiti algoritme za automatsku detekciju snimaka sa decom.

    Podsećamo, milioni sati raznih snimaka svakodnevno se uploaduju na YouTube, a najveći broj je onih na kojima se pojavlјuju deca i maloletnici.

    Izvor: itmagazin.info

  • Da kupovina bude milina

    Objavljeno 11.03.2019. u E-Trgovina, Vesti

    Državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, saopštila je da će Nacionalni registar za prigovore potrošača, kao i novi propisi koje Ministarstvo priprema, znatno doprineti unapređenju ove oblasti, kako u pogledu podizanja svesti potrošača o njihovim pravima, tako i u razumevanju trgovaca o benefitima koje postižu poštovanjem potrošačkih prava.

    Na konferenciji povodom početka kampanje za zaštitu potrošača „Da kupovina bude milina“, u Pres centru UNS-a, državna sekretarka je napomenula da u skladu sa obavezama Republike Srbije u procesu evropskih integracija, Ministarstvo izradilo predlog novog zakona o zaštiti prava potrošača, kao i predlog strategije za zaštitu prava potrošača.

    „Veoma je važno i da unapredimo mehanizme zaštite, da skratimo postupak ostvarivanja potrošačkih prava i da osnažimo van institucionalne resurse, koje predstavlјaju udruženja kao prva instanca za pružanje podrške potrošačima. Isto tako, potrebno je podizanje svesti kod trgovaca o koristima koje imaju kada idu u susret potrebama potrošača, kao i uspostavlјanje mehanizma medijacije u slučaju spornih situacija kod potrošačkih prigovora,“ rekla je Matić, navodeći da se najveći broj tih prigovora odnosi na robu, odnosno na obuću, odeću i tehniku.

    Ona je istakla da je važan segment promocije potrošačkih prava oblast elektronske trgovine, za koju će biti sprovedena i posebna kampanja sa cilјem jačanja poverenja građana u ovaj vid trgovine.

    Pomoćnica ministra za zaštitu potrošača Višnja Rakić, predstavila je medijsku kampanju „Da kupovina bude milina“, koja je pripremlјena u okviru Tvining projekta „Dalјi razvoj zaštite potrošača u Srbiji“, koji se sprovodi u partnerstvu sa mađarsko-slovačkim konzorcijumom od avgusta 2017. do avgusta 2019. godine. Kampanja koju čine video i radijski spotovi trajaće naredne dve nedelјe, povodom Svetskog dana prava potrošača koji se obeležava 15. marta.